nieuwspagina:

De trekkingsuitslag van de Grote Clubactie is bekend!

Klik hier om uw loten te controleren of dowload hier de trekkingslijst

November 2018

Op zaterdag 17 november houden we "Open Huis". Van 16.00 tot 21.00 uur op De Werf 18-20 in Gorredijk is iedereen die belangstelling heeft welkom. We nemen tevens afscheid van onze schipper, Arend Wisse de Boer en een aantal bemanningsleden en kunt u kennismaken met de nieuwe schipper, Harmen Brouwer en een aantal nieuwe bemanningsleden.

Oktober 2018.

Het seizoen zit er op. Hoogtepunten, maar ook dieptepunten hebben we gehad in 2018. Een gedenkwaardig jaar met een geweldige afsluiting.
Onze schipper stopt en zeker 6 bemanningsleden gaan ook niet door.

We zullen zien wat het nieuwe jaar gaat brengen met een nieuwe schipper en een bijna geheel nieuwe bemanning.

Juli 2018.

We zijn verheugd te kunnen melden dat we een nieuwe schipper hebben gevonden.
Harmen Brouwer, de tweelingbroer van Sytse Brouwer, schipper van Heerenveen, zal vanaf 2019 aan het helmhout van de Drie Gebroeders zitten.

Juni 2018.

Onze schipper Arend Wisse de Boer heeft aangekondigd te willen stoppen en dat 2018 zijn laatste jaar is op de Drie Gebroeders en we moeten dus op zoek naar een nieuwe schipper.

Juni + juli 2018:

Elke woensdagavond oefenen op het Sneekermeer waar het startschip van de Sneker zeilvereniging een wedstrijdbaan heeft uitgezet. Een prachtige manier van oefenen omdat op die manier elke oefenavond een aantal wedstrijdjes worden gezeild en je wat dingen aan boord kunt uitproberen.
Eind juli het schip schoonmaken en nog wat klusjes uitvoeren en dan zijn we klaar voor het de strijd.

Mei 2018:

Dit jaar geen open huis of opening turfroute. Het past niet in het zeilprogramma. Ook Langweer in april slaan we over i.v.m. de aanpassingen binnen de bemanning.
De eerste activiteit voor de Drie Gebroeders is Lemmer Ahoi, de drie dagen op en rond Hemelvaartsdag.

Maart 2018:

We worden langzaamaan weer wakker. Het is eind maart en we beginnen heel voorzichtig weer met het nieuwe seizoen.
De afgelopen winter is bekend geworden dat Rinus de Jong, onze fokkenist, schipper wordt op het Jouster SKS skûtsje. Daarnaast vertrekken nog enkele bemanningsleden, zodat we nu op zoek zijn naar nieuwe enthousiaste mensen die ons team willen versterken.
De rekeningen voor donaties of sponsoring zijn ook weer verzonden en de eerste bijdragen komen al weer binnen..

A
fgelopen jaar is gebleken dat onze licht-weer fok is uitgezeild. Om die reden hebben we bij het Coöperatiefonds van de Rabobank Heerenveen Zuid-Oost Friesland een aanvraag gedaan voor een financiële bijdrage voor de aanschaf van een nieuwe fok.
Deze aanvraag is gehonoreerd en op donderdag 29 maart heeft onze penningmeester Marten de Boer een cheque in ontvangst genomen van maar liefst 3000 euro. We zijn hier superblij mee en willen de Rabobank ook langs deze weg hiervoor nog hartelijk bedanken.

Hieronder een foto van deze uitreiking met v.l.n.r. De heer Jan Rennes van de Rabobank, Afke de Boer en Marten de Boer.

WINTERSLAAP

Tijd om te evalueren en voor onderhoud aan het schip. Voorlopig dus geen nieuws.

IFKS 2017:

Kijk voor alle wedstrijdverslagen op "wedstrijden".

Juni - augustus 2017.

Het is een tijdje stil geweest, er was weinig nieuws te melden, maar dat betekent niet dat we stil hebben gezeten.
We hebben veel geoefend, soms zelfs 2x in een week. We hebben er een aantal sponsors en donateurs bij. Helaas zijn er ook een paar die ons weer hebben verlaten.
Op dit moment (3 augustus) ligt het skûtsje in Gorredijk om het klaar te maken voor de IFKS wedstrijden

25-27 mei 2017:

Lemmer Ahoy 2017. 3 dagen wedstrijdzelen bij Lemmer. Het weer is geweldig, warm en veel zon, alleen de wind is twijfelachtig, vooral voor donderdag en vrijdag wordt heel weinig wind voorspeld. We zullen zien. .lees verder op de Wedstrijden pagina

20 mei 2017:

De turfroute wordt officieel geopend en ook dit jaar vervult ons skûtsje hierbij een belangrijke rol. Samen met een aantal officials varen we naar de sluis alwaar, na een toespraak door de voorzitter van de WHI, het zeil wordt gehesen, waarmee de turftoute is geopend.
Vervolgens werken we mee aan een knallende opening van de eerste G-parade.

19 mei 2017:

Ons traditionele open huis werd bezocht door ongeveer 40 mensen. Ondanks deze wat tegenvallende belangstelling was het een leuke en  ontspannen bijeenkomst met leuke contacten en discussies.

22+23 april 2017

Na 7 jaar is het inmiddels traditie dat in april de start van het zeilseizoen plaatsvindt op de Langweerder Wielen. Er hebben zich ruim 40 skûtsjes aangemeld en op basis van loting worden de schepen ingedeeld in 2 groepen.
Op zaterdag worden 2 wedstrijden gezeild en op zondag wordt op basis van het resultaat van de beide zaterdag wedstrijden de finale gezeild.........lees verder op de Wedstrijden pagina

December 2016:

Wij doen ook mee aan de Ledensponsoring van de Rabobank. In december kunnen alle klanten van de Rabobank kunnen een stem uitbrengen op hun favorite vereniging, stichting of instelling. De vereniging waar jij je stem op uitbrengt ontvangt 5 euro van de Rabobank. Natuurlijk hopen we dat wij dat zijn. Wanneer je mee doet wordt je automatisch lid van de Rabobank. Wat dat inhoud kun je lezen op de website van deze bank.

Hoe kun je meedoen?

Klik op deze link: www.rabobank.nl/heerenveen.  Hier wordt uitgelegd hoe je moet stemmen. De code van ons skûtsje is RLS050 (Gordykster Skûtsje Drie Gebroeders).

Al vast bedankt voor uw stem!

16 oktober 2016:

Nadat we de Friese Hoek race en de slotwedstrijden bij Heeg hebben laten varen, was de Roekoepolle Race de afsluiting van het seizoen 2016.
Op zaterdag 2 wedstrijden en op zondag 1. Kijk op de wedstrijden pagina voor een verslag.

Het skûtsje gaat naar de thuishaven Gorredijk en gaat in de winterslaap.

20 augustus 2016:

Het is weer gebeurd, de IFKS week zit er op en we zijn absoluut niet tevreden met onze 10e plek in het eindklassement. Volgend jaar moet het beter. Eerst maar even wat rust en dan in oktober nog de Friese Hoek race en de Roekepolle race. Goede momenten om te beginnen met verbeteren.

12 augustus 2016:

Het is weer zo ver, IFKS 2016. Onze volgvloot is weer aanwezig in Stavoren en de laatste training hebben we gehad. We zijn benieuwd hoe het ons zal vergaan. Kijk voor de wedstrijdverslagen bij "Wedstrijden".

4 + 5 juni 2016:

We hebben voor het eerst mee gedaan met de "Slag fan Heeg". Een soort proloog voor de kampioens competitie van de IFKS.
Onder perfecte weersomstandigheden werden zowel op zaterdag als zondag 3 wedstrijden gezeild, dus in totaal 6 wedstrijden. Toen na de 6e wedstrijd de balans werd opgemaakt, bleek dat wij het minste aantal punten bij elkaar hadden gezeild en dus winnaar!!!

Kijk op de "Wedstrijden" pagina voor een verslag.

13 + 14 mei 2016:

Op vrijdagmiddag 13 mei hebben we open huis gehad. Tussen de 50 en 100 belangstellenden hebben de Werf 10-20 gevonden en we hebben leuke gesprekken gevoerd met sponsors en donateurs. Een zeer geslaagde middag dus.

Op zaterdag 14 juni was de Drie Gebroeders het "eerste" schip in 2016 wat door de sluis van Gorredijk werd geschut en waarmee de turfroute 2016 officieel werd geopend.

5-7 mei 2016:

Lemmer Ahoy. 3 dagen zeilen in de Lemster Baai en daarbuiten op het IJsselmeer. De 3 dagen worden vooral gekenmerkt door fantastisch weer en een wind die in kracht en richting alle kanten uit gaat. Nieuw is ook dat er per dag 2 of 3 wedstrijden worden gezeild, zodat er na 3 dagen in totaal 7 wedstrijden zijn gehouden. Prachtig natuurlijk als zeilfanaten, maar een beetje onverwacht, zodat op de 2e dag 10 van de 25 skûtsjes besloten om het na 2 wedstrijden voor gezien te houden. Vooral ook omdat het hard waaide en er al een skûtsje was omgeslagen.
Voor ons was het een weekend met ups en downs. Met 2x een 2e, een 8e, een 9e, een 14e en een 15e plek komen we in het eindklassement op een 8e plek. In een veld van 25 schepen niet echt slecht, maar we kunnen beter en dan mag je niet tevreden zijn.

Op zaterdag 14 mei is ons skûtsje betrokken bij de opening van de Turfroute.

16 + 17 april 2016:

Langweerderwielen, inmiddels traditioneel, de eerste wedstrijd van het seizoen
Ondanks een prachtige strijd in de eerste wedstrijd met een 2e plek op de finish, is de 2e wedstrijd kompleet waardeloos met een 17e plek.
Dit resulteert in een 11e plek in het eindklassement. Kijk op de Wedstrijd pagina voor een kort verslag.

1 + 3 april 2016:

Op vrijdag 1 april hebben we de Drie Gebroeders in een konvooi van 5 skûtsjes overgevaren naar Terherne, zodat we op zondag 3 april voor het eerst kunnen zeilen. Het seizoen is weer begonnen!

In konvooi uit Gorredijk. Foto Sietse de Boer (Sa)

19 febr. 2016:
Onze schipper Arend Wisse treed op in een forum tijdens het winterpalaver van de stichting "Foar de Neiteam" met als onderwerp veiligheid tijdens de skûtsje wedstrijden. Dit naar aanleiding van een aantal ongevallen in 2015 waarbij nogal wat bemanningsleden gewond zijn geraakt.

Zeilagenda 2016:

08 okt. 2016 - Slotwedstrijd Ifks
15+16 okt. 2016 - Roekoepolerace

12 - 28 dec. 2015:
 Dankzij medewerking van de brug/sluiswachter en met steun van de WHI ligt ons skûtsje tijdens de kerstmarkt op 20 december en tijdens de kerstdagen in de sluis van Gorredijk mooi getooid met lampjes.
Komt op 20 december bij ons langs in ons kraampje. Kijk ook op onze facebook pagina voor de wedstrijd om de mooiste foto van het skûtsje in kersttooi.

17 + 18 oktober 2015:
Roekoepolle Race Sneekermeer. Met een 7e, een 1e en een 2e plek en daarmee 2e in het eindklassement hebben we het zeilseizoen 2015 op een prachtige wijze afgesloten. Kijk op de wedstrijden pagina voor het verslag.

3 + 4 oktober 2015:
Friese Hoek Race Lemmer. EERSTE in Lemmer. Super! Kijk op de wedstrijden pagina voor een verslag.

14-16 augustus 2015:
Ook dit jaar hebben we weer op de Gordykster Dagen gestaan. Weer leuke gesprekken gehad met geïnteresseerde Gorredijksters. Helaas was de zondag nogal nat wat het aantal bezoekers drukte.

1 - 8 augustus 2015:
De eerste "wedstrijd" van de IFKS is "gezeild". Uit de aanhalingstekens bij wedstrijd en gezeild kan een deskundige lezer al opmaken dat er vraagtekens bij beide woorden zijn te zetten. Kijk op de wedstrijden pagina voor het verslag van deze en de andere wedstrijden van de IFKS. Kijk ook op SA24.nl voor intervieuws met onze schipper na elke wedstrijd.

12 juli 2015:
Vandaag de laatste training afgewerkt en met een goed gevoel gaat het skûtsje nu naar Gorredijk om wedstrijdklaar gemaakt te worden. Op SA24.nl staat een leuk filmpje over deze training.

27 juni 2015:
Aldegea ZWF de "Túke Joekie Bokaal" meegezeild. Klik op wedstrijden voor een verslag hiervan.

Op 22 mei 2015
hebben we "Open Huis" gehad op De Werf 18-20 in Gorredijk. Vanaf 4 uur s'middags onder het genot van een hapje en een drankje hebben een flink aantal mensen het schip te bekeken en er werd op een ontspannen wijze gekletst over de kansen van de Drie gebroeders voor het komende IFKS kampioenschap. De meegekomen kinderen hadden veel plezier op het springkussen.

14 - 16 mei 2015:
 Lemmer Ahoy: Drie dagen wedstrijdzeilen bij Lemmer met zo'n 70 skûtsjes, verdeeld over 3 klassen. De groep waar wij in zeilen bestaat uit de skûtsjes van de SKS en de skûtsjes uit de A-klasse van de IFKS, in totaal 27 schepen. Klik op "Wedstrijden" voor het verslag hiervan.

18+19 april 2015: De opening van het zeilseizoen op de Langweerder Wielen. 2 wedstrijden op zaterdag en 1 op zondag. Klik op "wedstrijden voor het verslag hiervan.

April 2015:
Het schip ligt er weer perfect bij. Het dek opnieuw in de verf, de deuk a.g.v. de aanvaring met Walter de Vries is verwijderd en de beschadigingen geschilderd, het schip is van binnen helemaal wit geschilderd en de ophanging van de aanhangmotor is verbeterd.
Op (goede)vrijdag 3 april hebben we het skûtsje overgevaren naar Terherne en op (paas)zondag 5 april hebben we voor het eerst weer gezeild.
De belangrijkste verandering is dat we een nieuw grootzeil en een nieuwe fok hebben aangeschaft. Dit omdat we vorig jaar met harde wind niet goed mee konden doen. We zullen zien wat het oplevert dit jaar.

Op woensdag 8 april werden we blij verrast door de RABO bank Heerenveen e.o. met een cheque van € 2500,- uit het Coöperatiefond van deze bank voor de aanschaf van een nieuwe lier (zie foto). De oude heeft kromme assen en is niet meer veilig a.g.v. afgebroken tanden.

Maart 2015:
We hebben er opnieuw een sponsor bij, namelijk "Wassenaar Vastgoedadviseurs" uit Langweer. Super dat deze bedrijven ons een warm hart toedragen. Dit maakt het voor ons mogelijk met een optimaal schip aan de start te verschijnen
Er wordt nog steeds druk aan het schip gewerkt maar ook nu al ligt het er weer fraai bij.
Op zaterdag 7 maart zijn we met de voltallige bemanning + aanhang een dagje te teambuilden geweest in de skihal in Bottrop Duitsland. Heel veel plezier met elkaar gehad en het was een perfecte dag geweest wanneer onze schipper niet geblesseerd was geraakt aan zijn knie. Gelukkig hoeft hij daar niet mee te sturen.

Febr. 2015:
De winter loopt op zijn eind en we zijn al weer druk bezig met het skûtsje. Het dek schuren en verven en ook de binnenkant van het schip komt in de verf. Dit was er vorig jaar bij gebleven en er was alleen primer op de wanden gesmeerd.
Ook de beschadiging a.g.v. de aanvaring op het Slotermeer is gerepareerd en moet opnieuw worden geschilderd. Tot slot moet de roefbetimmering er in. Ook hier waren we vorig jaar niet meer aan toe gekomen.

De afgelopen maanden hebben we ook 2 nieuwe sponsors mogen begroeten, namelijk "RC-advies" en "Wijnvoordeel.nl". Kijk op de sponsor bladzijde voor een directe link naar onze sponsoren, die wij uiteraard van harte bij u aanbevelen.

20 oktober 2014:
Het schip is weer terug in Gorredijk. Komende week aftuigen en opruimen en dan in de winterslaap.

18 en 19 oktober 2014:
De Roekepóle Race op het Sneekermeer. Met harde wind op zowel zaterdag als zondag zijn we met een 7e, een 3e en een 8e plek als 4e geëindigd in het eindklassement. Zeer tervreden daarmee. Zie verder op de wedstrijden pagina.

4 + 5 oktober 2014:  Friese hoek Race bij Lemmer. Wat een geweldig weekend. Alle thuisblijvers, en dat waren er helaas erg veel, hadden ongelijk, want het weer was super en de mensen van "De Zevenwolden" had de organisatie weer super voor elkaar.
We hebben geweldig gezeild met prachtige duels met vooral de toppers van de SKS met uiteindelijk een derde plek in het eindklassement over 4 gezeilde wedstrijden. Zie verder op de wedstrijden pagina.

Zaterdag 9 augustus 2014:
 Na een mooie week, waar van alles gebeurde, zijn we als 3e geëindigd. Super tevreden met deze plek en de wetenschap dat er meer in zit. Nu al zin in volgend jaar!!!!

Zaterdag 2 augustus 2014:
 We hebben de eerste wedstrijd gezeild voor het kampioenschap en met een 3e plek zijn we super tevreden. Kijk voor het wedstrijdverslag op "wedstrijden".

Zondag 20 juli:
 In het bijzijn van een aantal donateurs en sponsoren en bemanning met aanhang en onder een stralende zon is vandaag het skûtsje gedoopt door Anita de Jong, vriendin van Arend Wisse en Catharina Francisco, vriendin van Jan Roelof.
Zij deden dit niet door een fles champagne tegen het schip aan te gooien, maar door een puts water over het naambord te gooien.

Doop  Doop  Doop

Zondag 29 juni - zondag 13 juli:
Oefenen op het Heegermeer. Het gaat steeds beter, zowel met de hoogte als met de snelheid.

Dinsdag 24 juni: De zwaarden zijn klaar en worden aan het schip gehangen. Wat een juweeltjes zijn het geworden.

Lemmer Ahoy: Klik hier voor het verslag.

25 mei:  Na een week met nog heel veel afwerkklusjes is het eindelijk zo ver. Een historische dag voor de Drie Gebroeders. We gaan voor het eerst zeilen. Er staat een mooie bries en een stralende zon.
Na vertrek vanaf het starteiland op het Sneekermeer begint het: Zwaarden naar voren, fok naar onderen, het zeil opnieuw stroppen en nog veel meer dingen aanpassen en aan het eind van de ochtend begint er een goed gevoel te komen. Dit komt wel goed.
Nog 2 avonden oefenen en dan is het zo ver: Lemmer Ahoy 2014!!!

Donderdag 15 mei: De mast is klaar, zondag nog een balk en nu een prachtig resultaat. Moet nog wel gelakt worden:

Zondag 11 mei
wordt de mast in elkaar gelijmd. We doen dit met de gehele bemanning.

Vanaf 5 mei
wordt begonnen met het maken van de mast en daarna de zwaarden.

Op donderdag 1 mei is het schip te water gelaten. Omdat het nog een kaal schip is, zonder mast en zwaarden, is dit zonder officieel vertoon gebeurd. Alleen de bemanning heeft dit moment "gevierd" met een hapje en een drankje.

Om de binding van Gorredijk met het skûtsje te bevorderen is op 23 februari open huis gehouden. Belangstellenden konden het skûtsje bekijken en onder het genot van een hapje en een drankje al vast het komende seizoen en de kansen voor de Drie Gebroeders bespreken.
Ruim honderd(!) belangstellenden hebben van deze gelegenheid gebruik gemaakt.

Vanaf 25 januari 2014
is de bemanning elke donderdagavond en zaterdag bezig geweest. Een aantal zaken moest nog worden afgelast en heel veel schuren, schilderen, plamuren, weer schuren en weer schilderen. Uiteindelijk na 6 lagen verf ziet het schip er uit als een plaatje.
Naast alle schilderwerk is de "Bûkdelling" en de luikenkap vernieuwd + een nieuw "kleed" over de luikenkap.
Aan de binnenkant van het durksluik is het wapen van Gorredijk geschilderd en op het deurtje van de roef 3 eikels.

Nadat het schip in december 2013 is gekocht, is het meteen naar Osingahuizen gebracht naar de werf van Jelle Talsma. De laatste werkdag voor de kerst is het in 2en gesneden en zijn de 2 delen van elkaar gescheiden.
In de week tussen Kerst en Nieuwjaar is de hele bemanning aan het ontroesten geweest. Enkele honderden kilo's roest en andere vuiligheid is verwijderd.
Op de eerste werkdag in januari 2014 zijn de medewerkers van Talsma begonnen met de verlenging en op 24 januari was het zo ver dat het skûtsje kon worden getransporteerd naar Gorredijk. Dit transport werd verzorgd door de fa. Walinga uit Oudega.