Dag 4 – Sloten
Met de adrenaline van gister nog in ons lijf duwden we vandaag met een goed gevoel af. De wind is iets harder dan gisteren dus dat vereiste weer een nieuwe trim. Zoals hierboven al beschreven is was er eerst een algeheel valse start. Bij deze start zaten we zalig bij het schip met alle ruimte dus dat gaf vertrouwen voor de herstart. Ook deze was goed en we maakten ons op voor weer een mooie pot silerij. Helaas constateerden we onderweg omhoog dat we onze trim niet op orde hadden en daardoor snelheid misten. Bij de boventoon kwamen we daardoor in het gedrang en hebben we niet de beste keuze gemaakt. Met een opwipper om de ton maar wel veel plekken verloren, toen lagen we 9e. Onderweg omlaag met de trim-brigade de koppen bij elkaar gestoken maar niet de vinger op de zere plek hebben kunnen leggen. De tweede keer omhoog leken we iets in te lopen op de Jonge Rein maar we klapten weg dus konden we niet zo goed meer meten. We spoelen even door naar het laatste rak omhoog naar de finish toe. Een klassieke bakboord stuurboord situatie (wij bakboord) leidde tot een protest naar de Lonneke. Lonneke nam z’n verlies en gaf het plekje terug. In alle consternatie rondom dit protest hebben we best wat te laag gevaren, wat ons misschien wel een plekje heeft gekost.
Het grote thema van vandaag was echter de trim. Frustrerend is dat we toen het tuig naar beneden was vrij snel de conclusie trokken wat we anders konden doen. Dit gaat mee in de tas naar de volgende wedstrijden waarin we gewoon weer gaan knallen! Nu de feesttent in Sloten en morgen rustdag. Vorig jaar hadden we rond deze tijd een ‘hard reset’ nodig met behulp van cocktails, daar is nu geen sprake van. Koppen omhoog en gaan met die banaan!
Dag 5 – Rustdag
Dag 6 – Echternerbrug
Lemmer is niet meer zo ver. Vandaag de Slag om het Tjeukemeer bij Echtenerbrug. Na een heerlijke welverdiende rustdag was het weer tijd om de silen te loeken. Vandaag zijn we eerder losgegaan om langer in te kunnen zeilen. Er stond een lekker windje en konden trimmen op midweer. We hebben onze tijd genomen om de balans en snelheid goed te krijgen, waarbij we geen genoegen met prima namen. De balans en snelheid kregen we goed ten opzichte van de andere schepen, waarna we een paar oefenstarts hebben gedaan. We waren er klaar voor. Zoals altijd een kort momentje pauze om uit de trainingsmodus te komen. na een peptalk van onze schipper ging de knop om en wedstrijdfocus aan!
Bij het schip starten had de voorkeur en vanaf het 2-minutensein lagen we perfect om de lijn en lieten we geen schepen erachter. Met volle gang konden we over de startlijn denderen. Maar helaas 2 schoten, valse start met algehele terugroep. Vervolgens volgde hetzelfde plan. We kwamen goed uit de startblokken, gingen mooi op tijd richting de bakboord layline en als derde om de bovenboei.
Toen richting de onderton. We gingen de GO voorbij op het voordewindse rak en, nadat de Lonneke aan de binnenkant van ons de onderboei rondde, dacht de GO door de ruimte die we moesten geven aan Lonneke, dat wij weer de merktekenruimte uit waren gevaren. Dit was echter niet het geval. Aeger loefde op richting de onderton en de GO kon er niet tussen. Zij hadden ons ruimte moeten geven. Ze besloten geen rondje te draaien, wij hebben ons protest doorgezet en gewonnen! Na deze situatie kakte de wind wat uit en draaide de wind wat naar rechts. Dit hadden de schepen achter ons goed gezien, wij wat minder. Helaas gingen zo een aantal schepen ons voorbij richting de bovenboei.
Tot slot maakten we wat tactische- en trimkeuzes die wat minder uit pakten. Desondanks alles uit het schip proberen te halen en doorgegaan tot het einde. Na de goede start was de achtste plaats wat teleurstellend, maar na het gewonnen protest en de duidelijke lessen die we konden trekken met goede moed richting Lemmer. De sfeer blijft onverminderd goed en we kijken enorm uit om jullie allemaal te zien bij de finaledag!
Dag 7 – Lemmer 1
Helaas is de wedstrijd afgelast door weinig en sterk draaiende wind. Morgen is er in ieder geval wel genoeg wind voorspeld! Wij hebben er zin in!
Dag 8 – Lemmer 2
Ondanks het voorspelde noodweer stond ons volgschip vol met supporters, sponsoren, vrienden en familie. Wat prachtig om te zien dat iedereen weer en wind trotseert om ons aan te moedigen!
Naast het overleven in de stromende regen en harde wind op het volgschip, waren het op het water ook “iets-minder-ideale” condities. Door hevige hoosbuien met enorme windvlagen is tijdens de startprocedure, de start tot twee keer toe verlaat. Gelukkig was de derde keer wel raak, en stoomden we met zijn alle weg richting de boventon, waarbij wij mooie plek in het middenveld hadden en als 7e om de gijpton gingen. Op de weg naar beneden helaas wat plekjes verloren, waardoor we als 10e bij de onderton uitkwamen. Tijd dus voor een inhaalslag!
De Trije Dorpen ging over BB naar boven, en wij kozen de andere kant en voeren over SB naar boven. Uiteindelijk bleken wij niet de gunstiste keuze gemaakt te hebben, en hebben we ze niet in weten te halen. Wel hadden we een groter gat met de Raerderroek achter ons gecreëerd.
Hierna kwamen we in een ingewikkelde situatie bij de onderton, waar de Lonneke een ongeluk aan boord had, waardoor ze de wedstrijd hebben verlaten. Gelukkig moesten twee schepen voor ons een rondje draaien (door een ander situatie) dus konden we weer wat plekken terug pakken. Uiteindelijk hebben we de 7e plek weer terug weten te pakken in een spannende stijd met de Trije Dorpen, Raerderroek en Jonge Jasper.
Klassement
Overall zijn we op de 8e plek geëindigd. Precies nog het linker rijtje, conform doelstelling. Hiermee hebben we bewezen dat we de promotie naar de B-klasse dik en dwars verdiend hebben. Volgend jaar gaan we proberen onze resultaten te verbeteren!
Comments are closed